București, 23 aprilie 2014
450 de ani de la naşterea lui William Shakespeare
TVR 2 difuzează piesa „HAMLET”, sub direcţia de scenă a lui Tompa Gabor
“A fi sau a nu fi?” – o întrebare devenită dicton, o piesă emblematică,
o montare unică şi un moment istoric: 450 de ani de la naşterea lui
William Shakespeare (n. 23 aprilie 1564 – d. 23 aprilie 1616).
Televiziunea Română, prin Casa de Producţie TVR, a programat la TVR 2,
în preajma acestei aniversări, ecranizarea celebrei piese a „marelui
Will” – Hamlet.
Telespectatorii vor putea urmări luni, 28 aprilie, la TVR 2
binecunoscuta tragedie shakespeareiană sub direcţia de scenă a lui Tompa
Gabor, un spectacol preluat de la Teatrul Naţional din Craiova (din
Arhiva de Aur a Televiziunii Române, premiera tv: 1998). Piesa este
difuzată în trei părţi, astfel: partea I de la ora 20.10, partea a II-a
de la ora 23.10 (după “Ora de Ştiri”) şi partea a III-a după miezul
nopţii, de la ora 00.25.
Tragica poveste a tânărului Hamlet, prinţul Danemarcei, dornic de
răzbunare pentru moartea tatălui său, este interpretată de actorii
Adrian Pintea (în rolul lui Hamlet), Mihai Constantin, Ilie Gheorghe,
Valeriu Dogaru, Adrian Andone, Angel Rababoc, Tudorel Petrescu, Nataşa
Raab, Valentin Mihali, Valer Dellakeza, Mirela Cioabă, Marian Râlea,
Constantin Cicort, Vasile Cosma, Oana Pellea, Marcel Iureş, Ozana Oancea.
Această montare a piesei “Hamlet” a fost numită “Cel mai bun spectacol
al anului 1996”, distincţie acordată de Secţia Română a Asociaţiei
Internaţionale a Criticilor de Teatru din România (AICT). De asemenea,
Adrian Pintea şi Mihai Constantin au primit premiul pentru cea mai bună
interpretare masculină, acordat de către AICT.
Telespectatorii pot afla detalii despre istoria acestui spectacol din
interviul acordat de către maestrul Tompa Gabor, care a primit pentru
acest spectacol premiul pentru regie la Gala Premiilor UNITER, stagiunea
1996-1997.
Maestrul TOMPA GABOR despre HAMLET
TVR: Cum aţi construit atunci, în anii ’90, lumea lui Hamlet?
Tompa Gabor: Spectacolul de la Craiova a dorit să fie o meditaţie asupra
rostului teatrului şi implicit al regiei de teatru. De aceea, m-a
interesat povestea lui Hamlet-regizorul, care descoperă la un moment dat
că teatrul este singurul mijloc de a afla adevărul şi de a demasca
tirania. Spectacolul pe care-l pune el în scenă este unul revoluţionar:
vizionându-l, o lume întreagă află pentru prima oară ce s-a întâmplat în
ţară… Iar regele, un „actor” desăvârşit în alte împrejurări, nu se
poate sustrage de sub efectul lui, recunoscându-şi astfel crima. De
aceea, importanţa „spectacolului în spectacol” este una vitală: el
trebuie să fie de o forţă percutantă, ca să-şi poată atinge scopul. Este
vorba despre un labirint de oglinzi teatrale, în care, la un moment dat,
regele urmăreşte piesa, Hamlet urmăreşte piesa, publicul şi reacţiile
regelui, iar noi privim în acelaşi timp spectacolul în care Hamlet îşi
urmăreşte piesa şi publicul ei… Teatrul trebuie să arate în orice
împrejurări timpul real…
TVR: Este Shakespeare un autor dificil de pus în scenă?
T.G: Dacă textele dramatice s-ar realiza singure pe scenă şi un text
dramatic bun ar fi garanţia spectacolului de valoare, atunci toate
spectacolele cu piesele lui Shakespeare ar trebui să fie
extraordinare… Or, realitatea este că 95% din spectacolele
shakespeareiene sunt plictisitoare – adevărate exemple ale „teatrului
mortal”. De aceea, punerea în scenă a oricărei piese de Shakespeare este
o provocare şi totodată asumarea unui risc: numai o concepţie de
spectacol puternică, izvorâtă din spiritul textului, dar ancorată în
realitatea lumii contemporane, poate avea şanse de izbândă. Cu riscul
eşecului, bineînţeles…
TVR: Cum a decurs colaborarea cu actorii din distribuţie?
T.G.: Procesul repetiţiilor cu Hamlet-ul de la Craiova rămâne pentru
mine un moment de neuitat în viaţa şi cariera mea. Am lucrat cu actori
de excepţie, care îmi erau şi prieteni apropiaţi, speciali, de o viaţă:
cu regretatul Adrian Pintea, care avea o sensibilitate şi o inteligenţă
ieşite din comun, un mod unic de a înţelege şi a reda un text de natură
filosofico-poetică; cu Oana Pellea şi cu Mihai Constantin, de care mă
leagă o prietenie veşnică şi cu care am colaborat cu puţin înaintea
aventurii shakespeareiene într-un spectacol Woyzeck la Teatrul Bulandra.
Ceea ce a făcut miza şi tensiunea spectacolului a fost faptul că toţi
patru ne pierduserăm taţii – tatăl meu ne-a părăsit chiar după începerea
repetițiilor. În aer plutea moartea, dar duhul lor veghea deasupra
noastră… Clipele petrecute împreună cu ei rămân memorabile,
cutremurătoare. Lor li s-au adăugat talentaţii actori de la Naţionalul
craiovean – Valer Dellakeza, Ilie Gheorghe, Valeriu Dogaru, Ozana
Oancea, Anghel Rababoc, Ion Colan, Mirela Cioabă, Valentin Mihali,
Nataşa Raab, Adrian Andone, Tudorel Petrescu, Constantin Cicort şi
alţii. Mai târziu a venit şi Marian Râlea… A fost o perioadă plină de
sens…
TVR: Care au fost provocările şi împlinirile acestui proiect devenit un
moment important de istorie a teatrului?
T.G.: Să facem faţă momentelor dificile, chiar dramatice, prin care
treceam şi să ducem la bun sfârşit această călătorie de numai… 24 de zile!
Teatru – „Arhiva de aur” a TVR
Hamlet de William Shakespeare
Preluare de la Teatrul Naţional din Craiova
După traduceri de Nina Cassian, Petru Dumitriu, Ion Vinea, Vladimir
Streinu, Leon Levitchi, Dan Dutescu.
În distribuţie – Adrian Pintea, Ilie Gheorghe, Valeriu Dogaru, Adrian
Andone, Angel Rababoc, Tudorel Petrescu, Nataşa Raab, Valentin Mihali,
Valer Dellakeza, Mirela Cioaba, Marian Râlea, Constantin Cicort, Vasile
Cosma, Oana Pellea, Marcel Iureş, Ozana Oancea.
Decoruri: T. Th. Ciupe
Costume: Judith Kothay Dobre
Direcţia de scenă: Tompa Gabor