https://blog.revistaderecenzii.com/
Bucuresti, 7 octombrie 2022
„Dialogul meu cu cei din jur nu poate fi decât teatrul” – actriţa Coca Bloos la „Nocturne”, TVR 1
Este, poate, cea mai puternică declaraţie a invitatei emisiunii „Nocturne” de luni, actriţa Coca Bloos. Alte mărturisiri şi gânduri rostite în dialogul cu Marina Constantinescu urmărim la TVR 1 luni, 10 octombrie, de la ora 23.00.
Actriţa Coca Bloos s-a născut pe 1 octombrie 1946, la Piatra Neamţ. Actoria nu a fost prima sa alegere, dar, după absolvirea Facultăţii de Filosofie (la Cluj-Napoca, în 1969) şi trei ani de jurnalism, destinul i-a arătat calea. Un drum binecuvântat cu piese de teatru grele şi de referinţă, cu peste 40 de filme, cu oameni care au crezut în ea, un drum de la care nu s-a mai abătut niciodată. Şi despre care povesteşte pe larg la „Nocturne”. Luni, 10 octombrie, ora 23.00, la TVR 1.
Invitata Marinei Constantinescu pare o fiinţă pe care îţi vine s-o ţii în căuşul palmelor, la prima vedere. Dar primele impresii pot înşela… iar Coca Bloos demonstrează cu fiecare ocazie că rămâne o femeie puternică, hotărâtă. Mărturiseşte că toate deciziile le-a luat dintr-o dată, fără să se gândească prea mult. Energia pentru toate acţiunile sale vine din generozitatea sa, din dorinţa de a-i face pe toţi cei din jur să se simtă liberi şi frumoşi.
Coca Bloos a venit în Bucureşti când avea 40 de ani, după un traseu deja bogat în experienţe valoroase, ca actriţă pe scenele de la Satu Mare, Braşov şi Piatra Neamţ. Primul mare regizor de care Coca Bloos aminteşte la „Nocturne” este Alexandru Tocilescu, cel care a numit-o „femeia de 10.000 de cai putere”. În 1973, acesta o distribuia în „Războiul vacii”, o piesă cu mare success la public şi care a propulsat-o pe Coca Bloos în rândul actorilor profesionişti. De atunci, lui Alexandru Tocilescu i s-au adăugat, pe lista marilor nume de regizori, Alexandru Dabija, Alexandru Darie, Lucian Pintilie, Silviu Purcărete etc.
Cu acesta din urmă a lucrat pentru rolul lui Danaos din „Danaidele”, la Teatrul Bulandra, iar în acel spectacol, arta i-a cerut sacrificii importante. Pe care le-a acceptat, fără să ezite. Cu determinare, aşa cum e obişnuită să facă. Limitele pe care le-a împins pentru Danaos, patimile la care s-a supus sunt scoase la iveală în lumina nocturnă a emisiunii de la ora 23.00. Tot dintr-o confesiune făcută Marinei Constantinescu vom afla de ce a refuzat rolul „Mefisto” din „Faustul” aceluiaşi Purcărete. Luni, la „Nocturne”, pe TVR 1.
Printre piesele în care a jucat Coca Bloos se numără: „Sfârşitul Troiei” de Walter Jens (regia Vlad Mugur, 1994), „Noaptea încurcăturilor”, de Oliver Goldsmith (regia Petru Vutcărău, 1997), „Sonata fantomelor”, de August Strindberg (regia Cătălina Buzoianu, 1999), „Şcoala femeilor”, de Moliere (regia Al. Dabija, 1999), „Spionul balcanic”, de Dusan Kovacevic (regia Claudiu Goga, 2001), „Paparazzi”, de Matei Vişniec (regia Mihai Lungeanu, 2004), „89, 89… fierbinte după ’89” (regia Ana Mărgineanu, 2004), „O zi din viaţa lui Nicolae Ceauşescu” (regia Alexandru Tocilescu, 2005), „Hamlet, album de familie” (regia Claudio Collova, 2006), „Richard al III-lea se interzice” (regia Cătălina Buzoianu, 2006), „Şefele” (2005, producţie a Teatrului Act, preluată de Teatrul Odeon), „Cabina artistelor” de Arnost Goldflam (2012, regia Alexandru Mâzgăreanu) etc.
Iar în film, Coca Bloos şi-a pus sufletul şi arta interpretativă în roluri din: „Secretul armei… secrete!” (1988), „Vinovatul” (1991), „Casa din vis” (1991), „Patul conjugal” (1993), „Această lehamite” (1994), „E pericoloso sporgersi” (1994), „Crucea de piatră – ultimul bordel” (1994), „Terminus Paradis” (1998), „Dincolo” (1999), „Faţă în faţă” (1999), „După-amiaza unui torţionar” (2001), „Occident” (2002), „Mătrăguna” (2002), „Ambasadori, căutăm Patrie” (2003), „Examen” (2003), „Niki Ardelean, colonel în rezervă” (2003), „Magnatul” (2004), „A fost sau n-a fost” (2006), „Nevroze nocturne” (2006), „Dolina” (2007), „Schimb valutar” (2008), „Palmele” (2008), „O zi obişnuită de sâmbătă” (2009), „Eva/Povestea unui secol” (2009), „15 iulie” (2010), „Visul lui Adalbert” (2011), „Loverboy” (2011), „Şi caii sunt verzi pe pereţi” (2011), „Hotel Transylvania” (2012), „Crud şi gătit” (2014), „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018).