Book Review: MĂDĂLINA MORARU: „Mit şi publicitate”, între convicţiune şi persuasiune, de Ştefan Vlăduţescu

Mădălina Moraru: „Mit şi publicitate”, între convicţiune şi persuasiune

de   Ştefan Vlăduţescu

Continuând linia deschisă în cercetarea mitului de profesorul Mihai Coman, Mădălina Moraru dezvăluie, în cartea sa „Mit şi publicitate” (Bucureşti, Editura Nemira, 2009), cum mitul capătă dehiscenţă în publicitate şi cum se impregnează publicitatea de mit. De altfel, studiul este, la bază, o teză de doctorat susţinută chiar sub coordonarea amintitului reputat specialist în mit, mass-media, comunicare şi jurnalism. Dincolo de obligaţiile unei lucrări doctorale, prin sistemicitatea şi limpezimea liniei argumentative cartea se înscrie în coordonatele stilului ştiinţific elaborat, elegant şi revelator cu care Mădălina Moraru s-a ilustrat în articolele de până acum.

În lectura sa orientată ştiinţific, Mădălina Moraru este obligată să se raporteze la emergenţa persuasivă a mitului. Două sunt elementele mitice ce produc efecte persuasive. Primul îl formează arhetipurile. Acestea sunt caracterizate de Wertime Kent (citat de Mădălina Moraru) ca „motivatori puternici şi persuasivi”. M. Moraru arată că „arhetipurile sunt stabile, universale şi individuale, precum şi surse autentice ale persuasiunii” (Moraru M., 2009, p. 45). Al doilea element este funcţia persuasivă. Ea se află în ordinea importanţei nu la nivel de arhetip, ci la nivelul generic al publicităţii, alături de funcţia „informativă, de comunicare”, „economică, socială şi culturală” şi de funcţia „de conservare” (Moaru M., 2009, p. 220). Tipul de publicitate în care se manifestă aceste 6 funcţii este publicitatea „mitică” (Moraru M., 2009, p. 220).

Prin amploarea demersului investigativ, prin bibliografia consultată, prin  extensia metodologiei angrenate în cercetare şi prin rezultatele desprinse conclusiv în legătură cu publicitatea mitică şi resorturile acesteia, cartea Mădălinei Moraru „Mit şi publicitate”, se arată a fi cea mai temeinică întreprindere zetetică pe domeniul publicităţii mitice pe teren românesc şi una dintre cele mai relevante în plan mondial pe tema abordată.